Edi:
Wij geven op school les volgens het Edi-model. Dit houdt in dat wij stapsgewijs leerstof aanbieden:
Ik doe het voor.
We doen het samen.
Jullie doen het samen.
Jij doet het zelf.
Differentiëren:
Wij besteden veel aandacht aan differentiëren, zodat ieder kind op zijn eigen niveau en tempo kan leren. Onze methodes sluiten hier goed bij aan. Zo krijgen de kinderen die dat nodig hebben extra instructie en is er uitdagend aanbod voor kinderen die dat aankunnen.
Lezen:
In groep 4 leren de kinderen vloeiend en vlot lezen. Die vaardigheid hebben zij ook nodig bij andere vakken.
Om ervoor te zorgen dat ieder kind op zijn eigen niveau instructie krijgt, lezen wij in groepjes met kinderen van hetzelfde leesniveau.
Daarnaast maken de kinderen in groep 4 kennis met het vak begrijpend lezen. We lezen klassikaal teksten waarbij veel interactie plaats vindt.
We besteden veel aandacht aan leesplezier en leesmotivatie. Zo mogen de kinderen in onze schoolbibliotheek zelf boeken uitkiezen (voor school en thuis).
Taal:
Bij het vak taal gebruiken wij de methode: Staal. Een aantal weken wordt er over een thema gewerkt, dat wij ook bij andere vakken laten aansluiten. De kinderen leren nieuwe woorden bij het thema en er wordt aandacht besteedt aan taalbeschouwing (nadenken over de vorm en betekenis van taal), tekstbegrip en spreken en luisteren.
Spelling:
Ook bij het vak spelling maken wij gebruik van de methode Staal. Kinderen maken kennis met verschillende spellingsregels, die zijn ingedeeld in categorieën. Voorbeelden van categorieën:
Hakwoorden: Ik schrijf het woord zoals ik hem hoor.
Zingwoorden: met de ng van ding dong.
Luchtwoorden: korte klank + cht, dan schrijf ik de ch van lucht.
Iedere dag krijgen de kinderen een dictee waarbij we het toepassen van de spellingsregels oefenen.
Rekenen:
Bij het vak rekenen gebruiken wij de methode Junior Cloud. Voorbeelden van onderwerpen waaraan aandacht besteed wordt: optellen en aftrekken tot 100, de tafels tot en met 10, klokkijken en meten met meters, kilo’s en liters.
Schrijven:
In groep 4 maken de kinderen kennis met schrijfletters en met hoofdletters. Aan het eind van groep 4 kunnen de kinderen aan elkaar schrijven. Uit onderzoek blijkt dat kinderen minder spelfouten maken als zij aan elkaar schrijven.
Kanjer:
Tijdens de kanjerlessen maken wij de kinderen bewust van hun gedrag naar zichzelf en naar anderen. Dit doen wij door gebruik te maken van de Kanjerpetten. We spreken in een kanjertaal, die voor de hele school begrijpelijk is. Jouw gedrag is en keuze, welke keuze wil je maken?
Muziek:
Elke week krijgen wij muziek van een muziekleerkracht. Tijdens de les maken we kennis met ritmes, noten lezen en gitaar spelen. Ook zingen we liedjes met de muziekleerkracht en de groepsleerkracht.
Handvaardigheid/tekenen:
De creatieve vakken sluiten zoveel mogelijk aan bij het thema van Staal. We geven de kinderen veel ruimte voor eigen creativiteit en bieden veel verschillende materialen aan.
Verkeer:
Tijdens de verkeerslessen leren de kinderen om zich veilig te bewegen in het verkeer. Dit doen we natuurlijk door zoveel mogelijk te zijn waar het gebeurd, namelijk buiten. We lopen speurtochten door de wijk en leren fietsen op het plein.
In groep 4 maken wij gebruik van werkboeken, maar bieden wij ook digitaal de leerstof aan. Voor ieder kind is er een chromebook waarop zij leerstof extra kunnen inoefenen.